'Meant to be' - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Stefanie Vulders - WaarBenJij.nu 'Meant to be' - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Stefanie Vulders - WaarBenJij.nu

'Meant to be'

Door: Stefanie

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

02 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Mijn laatste dagje als 18-jarige. Ook dat mag gevierd worden vind ik. En dat doe ik. Liggend in m'n tuinstoeltje in de zon, met Gossip Girl in m'n private cinema. Overigens had ik dat wel verdiend na een tocht bergopwaarts met een tas boodschappen. En na twee dagen hectiek in de tasting room. Denise ging donderdagochtend ziek naar huis omdat ze niet op of neer kon van de rugpijn. En aangezien Natania drie weken vakantie heeft was er maar één iemand die het klusje kon klaren. Gelukkig heb ik de afgelopen weken goed opgelet en weet ik hoe een pinautomaat werkt dus dat moest goed komen. Na 2 weken alleen maar voor de openhaard te hebben gehangen moest ik nu ineens echt aan de bak. Maar ik houd wel van een uitdaging en draag graag een beetje verantwoordelijkheid. Dus daar stond ik dan, vier weken op Chamonix en ik moest de tasting room in m'n eentje draaiende houden. Het zal wel zo hebben moeten zijn. Maar gelukkig heeft dit geboren horeca-kind redelijk wat ervaring en om eerlijk te zijn heb ik me er de eerste dag goed doorheen geslagen. Hoewel ik op de vraag of Chamonix het oudste wijnlandgoed van Franschhoek is maar gewoon 'ja' knikte en heb ik 6 wijnglazen verkocht voor 50 rand per stuk in plaats van 35. Kleinigheidje blijf je houden.
Dag 2 ging iets minder soepel. Marketing kerel Bernard had het geniale plan om erwtensoep met brood te gaan verkopen. Dus moest de toonbank worden omgebouwd tot lopend buffet. Uiteraard heb ik minder dan 1 kop soep verkocht. Naar mijn bescheiden mening een minder goed geslaagde actie van marketing Bernard. Ook omdat ik al snel m'n halve duim aan de andere kant van het broodmes had liggen. En natuurlijk was er geen degelijk gevulde verbandtrommel in de buurt, zoals in elk restaurant volgens mij. Dus moest ik met m'n duim in m'n mond de wijnkelder in rennen om op jacht te gaan naar een pleister.
Vervolgens kwam er een nieuwe voorraad wijnen uit de kelder omhoog die opgeruimd moest worden. Niemand wist natuurlijk hoe of wat en ik heb er nogal een hekel aan als de dingen niet gaan zoals ze moeten dus heb me er maar niet mee bemoeid. De gegratineerde mosselen als lunch maakten veel goed. Vrienden worden met de chef is in alle opzichten handig blijkbaar.
Maar toen kwam het nieuws dat Denise was opgenomen in het ziekenhuis omdat ze een infectie in haar rug blijkt te hebben. Dus moet Natania dit weekend toch echt op komen draven om haar moeder te vervangen. Ik zou Denise graag opzoeken met wat lekkers (zoals ze me vroeg vandaag) maar kan met geen mogelijkheid bij het ziekenhuis in Paarl komen. Bovendien moet ik maandag weer gewoon werken dus vrees dat het er niet van gaat komen.
Morgenvroeg ga ik met Roos ontbijten in het dorp. Om vervolgens met vijf andere meiden uit Maastricht die in Kaapstad stage lopen te gaan lunchen bij de Common Room. Een betere invulling van mijn verjaardag kan ik me niet wensen. En hopelijk doen jullie in Nederland ook allemaal een toast op mijn 19e jaar. Proost!

  • 02 Juni 2012 - 21:14

    Sonja Van Groenedaal:

    Hoi Schat ik hoop dat jij net zo geniet van je verjaardag als ik nog steeds doe van je verhalen. Happy Birthday en blijf ook na je verjaardag nog van elk moment genieten ;-)

  • 03 Juni 2012 - 08:40

    Familie Van Ginderen:

    Ha Stefanie,
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Geniet nog van de komende dagen. Proef je af en toe ook eens een wijntje?
    Groetjes uit Roosendaal.

  • 03 Juni 2012 - 09:00

    Oss:

    laat zien dat je uit de horeca komt.gewoon er tegen aan.je hebt je gezonde verstand om te gebruiken. laat ze een poepje ruiken.xxxx.oss.

  • 03 Juni 2012 - 10:37

    Patricia:

    Van harte Stephanie met je verjaardag. Geniet van je dag. Groeten Patricia

  • 03 Juni 2012 - 13:40

    Mama:

    Vandaag 19 jaar geleden lag ik te zuchten,te puffen en te kramen van de weeen!!
    Helemaal TOP dat je nu al zoveel alleen doet !!
    Ben trots op je !!

    xxx

  • 03 Juni 2012 - 21:48

    Jorgen En Noëlle:

    Hey Steefke,

    Van harte gefeliciteerd met je 19e verjaardag! Heb je een leuke dat gehad met de meiden? Ik zie dat je het erg naar je zin hebt daar en het is ook zo leuk om je verhalen te lezen....wat een ervaring! Geniet nog van de tijd die je daar mag beleven en tot gauw. Veel liefs Jorgen en Noëlle en natuurlijk Lotte en Anne XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Franschhoek

Stefanie

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 24568

Voorgaande reizen:

26 Maart 2014 - 02 April 2014

Gambia

01 December 2012 - 30 April 2013

Ellen en Steefs avonturen in de sneeuw

30 April 2012 - 11 Juni 2012

Zuid-Afrika

Landen bezocht: