Sommelier in spé - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Stefanie Vulders - WaarBenJij.nu Sommelier in spé - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van Stefanie Vulders - WaarBenJij.nu

Sommelier in spé

Door: Stefanie

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

03 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Sauvignon, Semillon, Syrah, Grenache, Cabernet, Viognier, Chardonnay en alle mogelijke reserves of blends ervan heb ik vandaag tot me genomen. Ik als lopende proefnotitie heb deze bijzonder regenachtige dag (alle Afrikaanse riolen zijn vandaag doorgespoeld) meer verschillende Zuid-Afrikaanse wijnen mogen proeven dan zelfs papa ooit op heeft. Hoop ik. Mijn leven als wijnadept is vandaag begonnen geloof ik. Met als gevolg dat m'n referentiekader wat betreft het alcohol bevattende druivensapje is vergroot met een macht 2. En dit alles deels onder het toeziend oog van de enige echte Gottfried Mocke. Dé wijnmaker van de beste rode wijn van Zuid-Afrika. Ik weet zeker dat ik een persoonlijk record heb verbroken als het gaat om het tijdstip van wijn drinken. Deze winetasting was namelijk om half twaalf. Uiteindelijk toch weer wat zinnige theorie rijker. Waarvan ik de notities alweer kwijt ben. Goed bezig ja. Gelukkig is mijn geheugen een spons na een heel jaar niet nadenken dus ik heb redelijk wat opgeslagen. Namelijk dat een blend een combinatie is van doorgaans 2 of 3 en soms meer druivensoorten. Ik voel mezelf een lopende blend na alles wat ik heb geconsumeerd. Want uitspugen vind ik zonde. En een reserve is de houtgelagerde variant van de 'normale'. Wat wil zeggen dat de wijn langer heeft liggen broeien in een wijnvat en dus een houtsmaak heeft. En dat betekent niet dat het lijkt of je op een houtje zit te bijten. Tot zover de vinologie voor dummies. Meer weet ik zelf namelijk ook nog niet.
Na een lunch met de beste man ook nog een kijkje mogen nemen in het hol van de leeuw: the wine cellar. Het is een ondergrondse fabriek. Met tanks van ieder 1600 liter druivensap. Dan hebben we het tenminste ergens over. Al met al heel indrukwekkend om te zien, ook al hebben de foto's een iets te hoog schoolreisje-gehalte. Ondertussen was monobrow met een aantal wijnnegertjes bezig om de wijn vanuit de tanks in vaten te pompen. Het is en blijft natuurlijk een ambachtelijk product dus mensenhanden zijn onmisbaar.
Na de middag een bezoek gebracht aan de beste winery van Zuid-Afrika, namelijk Boekenhoutskloof. Waar er met 3 miljoen flessen per jaar ongeveer 10 keer zoveel worden gebotteld als bij Chamonix. Erg typisch is hun flagship wine, The Chocolate Block. Commercieel gezien natuurlijk een goed gevonden naam en op vineus gebied: herkenbare chocoladetonen. Klinkt intelligent, maar het is niet meer dan sommeliers geneuzel dat ik heb overgenomen haha. Wederom een winetasting en een ontmoeting met de wijnmaker Jean Smit en uiteraard z'n hond. Even werd ik een lopend hormoontje want er schijnen ook nog aantrekkelijke wijnboeren te bestaan. Maar dat terzijde. Heb dankzij Maurice een etiket in the pocket van de Noble Late Harvest. Hiervan zijn maar twee vaten gemaakt.
Verder ook nog even gretig gebruik gemaakt van de intranetfaciliteiten.
Op de terugweg weer even langs Haute Cabriere gereden. De huiselijke sfeer die daar hangt bevalt me wel. Hildegard is echt een schat van een vrouw. Inclusief haar secretaresse Francia die ik altijd mag bellen als ik iemand nodig heb. Typisch Afrikaanse mentaliteit en zo ontzettend fijn.
Inmiddels zitten we weer bij Le Quartier voor een lekker theetje. Na het diner te hebben gehad bij Le Coq. Daar was het vanavond sushi voor de helft van de prijs. Ongelofelijk hoe budget je hier kunt eten. De 'tot-ziens-neger' begroette ons weer erg warm. En de crew mistte ons al vanavond. Dat gaat dus al helemaal de verkeerde kant op. Of de goede. Net hoe je het bekijkt. Heb hem zelfs voorgesteld aan papa en mama via Skype. Part of the family.
Zometeen maar even een warm bad nemen want de openhaard is nog steeds niet in staat om mee te werken en ga er vanuit dat dat ook niet anders gaat worden, vertrouwend op Gottfried's woorden: het hout uit de supermarkt zuigt net zo hard. Bovendien hoop ik dat het water een helende werking heeft want Jos, die drinkhouding van je heeft een dubbele heuphernia tot gevolg gehad.
Morgen staat Laibach op de planning. Dus papa, mama, Ad en Marie-José, ook ik ga hopelijk die Ladybird proeven. Alleen dan iets dichter bij de bron.
En dan als laatste, ik word gelukkig van al jullie lieve en enthousiaste reacties op deze kwatsch verhalen. Bovendien kan ik iedere vorm van aandacht uit het vertrouwde Nederland gebruiken. Het blijft hier namelijk ups en downs en met jullie in gedachten heb ik het gevoel dat ik niet hélémaal alleen op avontuur ben.

  • 03 Mei 2012 - 21:16

    Jorgen En Noëlle:

    He Steefke,
    Leuk om die verslagen van je te lezen, je schrijft ontzettend leuk en we proberen een beeld van de omgeving te krijgen waar jij zit. Fijn dat we zo op de hoogte blijven. Geniet van je tijd daar ondanks de ups en downs zoals je zelf zegt. Ben benieuwd welke wijnen jij straks voor de wijnkaart van pa gaat aanbevelen. Nou, veel plezier daar en we blijven je volgen. Gr. Jurgen en Noelle

  • 03 Mei 2012 - 21:23

    Mama :

    Hoi lieverd, fijn dat we straks een echte sommelier hebben in de zaak!!
    Goed opletten hoor!!

    xxx

  • 04 Mei 2012 - 06:58

    Noortje.:

    Hoi Steef,
    Wow,wat een mooie kans is dit zeg,bijna jaloers op je,wist niet dat je ging,maar kwam er via Facebook achter( Tuurlijk ) . Ga je helemaal volgen,geniet van deze mooie ervaring.Hoe lang ga je??????????
    X Noor.

  • 04 Mei 2012 - 14:45

    Frans Gielis -diana.:

    leuk verslag.kan zomaar in een vakblad van de horeca.sterkte en veel pret.

  • 18 Mei 2012 - 00:23

    Marie-jose:

    Hoi Steef, ik ben nu pas begonnen aan je reisverslagen, en dat nog wel in NY.
    Thuis hebben we door een verbouwing bijna geen internetmogelijkheden, dus vandaar. Wat kan jij lekker schrijven joh, super gezellig. Leuk dat je me noemt ivm de ladybird, maar zou ik die ergens geproefd moeten hebben? Ik word nieuwsgierig. Ik ga snel verder lezen. Geniet lekker daar. Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Franschhoek

Stefanie

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 24571

Voorgaande reizen:

26 Maart 2014 - 02 April 2014

Gambia

01 December 2012 - 30 April 2013

Ellen en Steefs avonturen in de sneeuw

30 April 2012 - 11 Juni 2012

Zuid-Afrika

Landen bezocht: